PEMBERDAYAAN GURU SD DALAM PEMBUATAN BUKU BERBASIS KEARIFAN LOKAL INDRAGIRI HULU
Abstract
Efforts to empower elementary school teachers through socialization and training activities for making local wisdom-based books were carried out at SDN 021 Air Molek, Air Molek II Village, aiming to improve teachers' skills in designing and creating books that integrate the local wisdom of Indragiri Hulu Regency. The training method included theoretical sessions on local wisdom, writing techniques, and book design, as well as hands-on practice in book preparation. The results of the training showed an increase in teachers' skills, with three books published discussing the culture of surat kapal, the history of gibaga, and the history of kembang harum. Participants showed great enthusiasm and applied the new knowledge in their work. However, there were challenges related to a lack of experience among some teachers in book-making, which requires continued support and training. The implications of these findings suggest that with improvements in support and training, this activity has the potential to have a greater positive impact on the quality of education and the preservation of local wisdom in the area. Improved teacher skills are expected to expand the range of locally-based teaching materials and contribute significantly to education in Indragiri Hulu district.
Downloads
References
Ahmad, H., Soeprabowati, T. R., & Purnaweni, H. (2022). Kearifan Tradisi Budaya Sebagai Sarana Pelestaraian Lingkungan Serta Potensi Ekowisata Pada Komunitas Masyarakat Di Sekitar Hutan Lindung Petungkriyono (Studi Kasus Nyadran Gebyog). Pringgitan, 3(2), 68–81. https://doi.org/10.47256/prg.v3i2.165
Arini, D. I. D. (2017). Pengetahuan Lokal Masyarakat Sulawesi Utara dalam Pemanfaatan Pohon Hutan Sebagai Bahan Obat Tradisional. Jurnal Masyarakat Dan Budaya, 19(2). https://doi.org/10.29122/jai.v5i2.2437
Barella, Y., Aminuyati, Nurhesti, Zuvita, A. I., Lisa, R., Maharani, & Fera. (2024). Kearifan Budaya Sambas: Kelahiran Dan Kematian. Jurnal Adat Dan Budaya, 6(1), 23–29. https://doi.org/10.30631/nazharat.v29i2.102
Candra, J., Safwan, M., & H.B, H. (2023). Budaya Manugal Sebagai Suatu Kearifan Lokal Masyarakat Dayak Desa Buntut Bali Kecamatan Pulau Malan Kabupaten Katingan. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(2), 177–188.
Dwi, P., Mutiara, A., & Juliantari, N. K. (2022). Dampak Implementasi Kurikulum Merdeka Terhadap Pengembangan Potensi Pesera Didik. Jayapangus Press Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(4), 329–341.
Farih, N. M., & A’yun, D. (2024). Implikasi Aliran Esensialisme dalam Budaya Pendidikan Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 2(1), 12–26. http://ejournal.nalanda.ac.id/index.php/jkpu/article/view/629%0Ahttp://ejournal.nalanda.ac.id/index.php/jkpu/article/download/629/725
Hanifa, M., Lidinillah, D. A. M., & Mulyadiprana, A. (2021). Perancangan Buku Komik Berbasis Budaya Lokal untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(4), 965–976. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i4.41877
Hapsari, A. N., Asdevi, A. P., Apriliani, F., & Tin Rustini. (2024). Pemanfaatan Sumber Belajar Lokal dalam Pembelajaran IPS di SD: Meningkatkan Keterlibatan Siswa dan Memperkuat Identitas Lokal. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 24369–24379. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/15774%0Ahttps://jptam.org/index.php/jpta m/article/download/15774/11859
Irpan, Sutisnawati, A., & Maula, L. H. (2024). Penerapan materi ajar berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan pemahaman budaya pada siswa sekolah dasar negeri Cikarang kelas III. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 7(2), 257–263. https://doi.org/10.22460/collase.v7i2.22546
Maisaroh, I., Ma’zumi, & Hayani, R. A. (2022). Urgensi Kearifan Lokal dalam Penguatan Pendidikan Karakter. Pendidikan Karakter, 8(1), 85–102. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/JAWARA/article/view/15618
Njatrijani, R. (2018). Kearifan Lokal Dalam Perspektif Budaya Kota Semarang. Gema Keadilan, 5(1), 16–31.
Prajawinanti, A. (2020). Pemanfaatan buku oleh mahasiswa sebagai penunjang aktivitas akademik di era generasi milenial. Pustaka Karya, 8(1), 25–32. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i3.672
Sari, N. (2020). Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal Untuk Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.30596/jppp.v1i1.4452
Sari, T. Y., Kurnia, H., Khasanah, I. L., & Ningtyas, D. N. (2022). Membangun Identitas Lokal Dalam Era Globalisasi Untuk Melestarikan Budaya dan Tradisi Yang Terancam Punah. Academy of Social Science and Global Citizenship Journal, 2(2), 76–84. https://doi.org/10.47200/aossagcj.v2i2.1842
Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 48–53. https://doi.org/10.24176/jino.v1i1.2316
Simanungkalit, K. E., Tampubolon, Panggabean, L., Sihite, I., & Simanjuntak, B. (2024). Pentingnya Kearifan Lokal: Meningkatkan Kualitas Kurikulum Merdeka dengan Karya Sastra. Jurnal Basicedu, 8(2), 1445–1453. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Taneo, S. P., Kota, M. K., & Mone, A. F. (2023). Peran Guru Sebagai Pembimbing dan Motivator dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Kelas III SDI Fatufeto 1 Kupang. Journal of Character and Elementary Education, 2(3), 2963–6256.
Wahyu. (2020). Kearifan Lokal dalam Perspektif Budaya Banjar. Cross-Border, 3(2), 226–240
Copyright (c) 2024 Mahmud Alpusari, Jimmi Copriady, Mitha Dwi Anggriani, Hendri Marhadi, Erlisnawati Erlisnawati, Guslinda Guslinda, Fatmawilda Fatmawilda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.